Thursday, December 14, 2017

*Workplace rules for happy life:*

1. Trust no one but respect  everyone.

2. What happens in office, remain in office. Never take office gossips to home and vice versa.

3. Enter office on time, leave on time. Your desktop is not helping to improve your health.

4. Never make Relationships in the work place. It will always backfire.

5. Expect nothing. If somebody helps, feel thankful. If not, you will learn to know things on your own.

6. Never rush for a position. If you get promoted, congrats. If not, it doesn't matter. You will always be remembered for your knowledge and politeness, not for your designation.

7. Never run behind office stuff. You have better things to do in life.

8. Avoid taking everything on your ego. Your salary matters. You are being paid. Use your assets to get happiness.

9. It doesn't matter how people treat you. Be humble. You are not everyone's cup of tea.

10. In the end nothing matters except family, friends, home, and Inner peace.

World's Mental health day theme by WHO.
*Mental Health at work place*

http://www.who.int/mental_health/world-mental-health-day/2017/en/

Jangang tebeng

*Jangang Tebeng*

Jangang tebeng
Makang rasuoh
Seleweng dang pecoh amanoh
Dok berkat makang kedaroh
Hidup habis punoh-ranoh
Masyarakat pong habis musnoh

Jangang tebeng
Suka lebong
Orang ramai abih keccong
Pecoh bor abih lari saing roddong
Lamakang kena kejjong
Baru muka bekok cobbong

Jangang tebeng
Kenak dang deki
Ke orang laing sokmo dok puah hati
Dia je baguh serba-serbi
Orang gining ada nyakit dalang hati
Ubat yer kena banyok ingak ke mati
Barulah jadi kador ke diri

Jangang tebeng
Ek dang gong
Kita ning takdok benda pong
Dok rok cettong
Bakpe nok agah dang sombong
Amalang pong rengang lepong
Guanelah  nasib esok-esok kat tepak beripong

Jangang tebeng
Biadap ke orangtua
Kata ‘huh’ pong dicela
Sementeloh lagi deraka
Berbaktilah sementara mereka masih ada
Kepada hok gemuloh telah tiada
Iringilah doa senantiasa

Jangang tebeng
Tinggal semayang
Waima susoh mahupong senang
Semayang tu tiang
Jangang wat ikut dang
Dalang kubur kena tang
Siksa diakhirat tidok terbayang

Jangang tebeng
Lawang Tuhang
Murka Allah jangang diundang
Suruhang Allah kita amalkang
Larangang Allah kita tinggalkang
Al-Qurang dang Sunnoh sebagai panduang
Pelita petunjuk sepanjang jalang

Jangang tebeng
Nebeng
Kerah keng
Kalu jalang hidup jadi tewweng
Abih bende jadi cendeng
Dok guna sekepeng
Erek reng
Justeru agama jadikang panduang dang benteng
Barulah hidup dok jeng kreng

Bekok Cobbong
26 Rabi’ul Awwal 1439 Hijrah/15 Disember 2017

Solve problem with simple mind

23/11/2017, 1:45:48 PM: ‪+60 13‑632 2485‬: Classic one
😀😀😀

Ever since Robert was a child, he had a fear of someone under his bed at night.

So he went to a Psychiatrist and told him "I've got problems.
Every time I go to bed
I think there's somebody under it. 
I'm scared.
I think I'm going crazy."
 
"Just put yourself in my hands for one year", said the psychiatrist.

"Come, talk to me three times a week and we should be able to get rid of those fears."
 
"How much do you charge?"
 
'$200 per visit,' replied
the doctor.    
 
'I'll think of it and if needed I will come back to you,'
Robert said.
 
Six months later he met the Psychiatrist on the street.    

'Why didn't you come to see me about those fears you were having?' he asked.  
 
'Well, $200 a visit three times a week for a year is an awful lot of money!

A Indian friend of mine cured me for the price of one plate biryani and a bottle of coke.

I was so happy to have saved all that money that I went and bought myself a new SUV". 
 
'Is that so!' with a bit of an attitude he said, 'and how, may I ask, did the friend cure you?'  
 
He told me to
"Sell the bed and sleep on a Mattress on the floor."

 
Moral:

TO HELL WITH THOSE PSYCHIATRISTS..
GO TALK TO YOUR friend.

There is always other way to solve a difficult problem...
😜😀😀

Tuesday, December 12, 2017

Matang kah anda

🍄Cantik nukilan ini:🍄

*SEMBILAN (9) TANDA SESEORANG ITU SUDAH MATANG DALAM KEHIDUPAN*

1. Kita berhenti menilai dan menghukum orang lain, tetapi fokus untuk merubah diri sendiri.

2. Kita boleh menerima orang lain seadanya. Kita faham makna perbezaan pendapat. Tidak perlu taksub.

3. Kita berani "melepaskan" kenangan lama yg pahit. Tidak berdendam dan simpan dalam hati.

4. Kita berhenti mengharap dan meminta dari orang, tetapi mula memberi. Biar sedikit kita memberi, tetapi jangan pernah meminta.

5. Kita melakukan sesuatu, hanya untuk mendapat ikhlas. Melakukan sesuatu bukan untuk mendapat nilaian, pujian dan pengiktirafan orang. Tidak tersinggung bila dikeji, dikutuk dan dihina orang.

6. Kita berhenti menunjuk kepandaian, kehebatan dan mula mengakui kepandaian, kebaikan dan kehebatan orang lain.

7. Kita berhenti membandingkan nasib kita dgn nasib orang lain. Kita membandingkan nasib diri kita yg semalam. Kita berdamai dengan diri sendiri. Tidak iri, dengki dan sakit hati melihat kelebihan orang lain.

8. Kita boleh bezakan "kehendak" dan "keperluan", lalu mengutamakan keperluan dari kehendak .

9. Kita berhenti meletakkan nilai kebahagian pada kebendaan. Kita lebih menikmati "rasa kopi" dari menikmati "cantiknya cawan".

Antara petunjuk yang kita sudah mencapai 9 tahap sahsiah di atas ialah kita tidak ada niat lagi mahu menunjuk diri kitalah yang terbaik.  Sebaliknya, hati kita memandu minda untuk mahu berbuat kebaikan. Niat mahu berkasih sayang dan beramal kebajikan.

©♎

Saturday, December 9, 2017

Kasih sayang

🥀Kadang tak tahu apa puncanya, semasa kecil hubungan dengan adik beradik sangat rapat, tiada dengki di hati.

🥀Bila emak marah adik, abang menangis tanya emak, kenapa marah adik. Kesianlah adik.

🥀Bila emak marah kakak, adik minta mak jangan marah kakak, mengaku salah untuk lepaskan kakak dari terus dimarah.

🥀Benda makan sedikit, tapi bila adik beradik minta sikit, tetap suapkan ke mulut mereka walau mulut mengomel tak mahu bagi.

🥀Tidur sebantal, satu selimut, kalau kencing malam, bangun pagi sama-sama bau hancing.

🥀Allahuakbar.

🥀Bersihnya hati & sucinya kasih sayang masing-masing.

.

🥀Tak tahu kenapa bila besar, sudah kerja, sudah kahwin, semuanya jadi lain.

🥀Entah sejak bila adik beradik jadi persaingan kita. Apa dia pakai, apa dia beli, kita nak jadi lebih dari dia. Semua jadi hal tak kena belaka. Dia kaya, dia celik sikit, kita rasa sakit hati pula.

🥀Tak kurang yang lebih berjaya, yang lebih celik mula dah pandang adik beradik lain sebelah mata. Rasa mereka tak berguna, tak ada visi misi hidup, hidup tak ada perubahan.

🥀Bila adik beradik nak datang meminjam duit atau minta pulangkan duit dibuat seperti musuh.

🥀Bila kahwin, ada pula yang pakat buang adik beradik. Rasa cukup dah pasangan kita yang sweet & keluarga mertua yang lagi bagus dari keluarga sendiri, tengok adik beradik sendiri pun rasa macam low standard.

.

🥀Kadang ada emak ayah pun tiba-tiba juga jadi berubah setelah anak semua dewasa.

🥀Mana yang pakai kereta besar, bagi salam 'keruk' lebih tebal, yang itulah dia paling puji & sayang.

🥀Yang kereta buruk, duit asyik tak cukup, anak cucu kulit kelabu asap & tak gebu dikutuk keji, anak yang inilah asyik jadi bahan umpatan bila anak kesayangan lain balik ke kampung.

🥀Entah sejak bila kasih sayang emak pun sudah tidak sesuci seperti kecil-kecil dahulu. Waktu itu mak pandang semua mata anak-anak dengan pandangan kasih, sayang sama rata.

.

🥀Apabila melihat & membanding beza keluarga yang masih dapat mengekalkan keikhlasan & keutuhan silaturrahim sesama ahli keluarga dengan keluarga yang hancur bilau, dapat saya simpulkan antara rahsia mengekalkan hubungan baik keluarga adalah,

📌 Didikan & pesanan emak ayah. Sentiasa pesan kepada semua anak-anak agar hormat yang lebih tua.

🥀Ibubapa acknowledged kedudukan anak yang lebih tua. Jangan condemn abang/kakak depan adik-adiknya. Nanti boleh menyebabkan mereka hilang respect.

🥀Bila anak berkumpul, pesanlah,
"Walau apa jadi, yang adik kena hormat yang lebih tua, walau nanti kau dah kaya, kau beli rumah banglo, emas bertimbun. Walau apa jadi, kena sayang adik beradik, dia tetap abang kau. Dia tetap kakak kau. Mak ayah tak ada, mereka akan ganti."

🥀Be kind to each other & always support each other. Always rembember, your siblings are not your competitors.

.

📌Never bad-mouthing anyone. Kalau ada tak puas hati, cakap berdepan, bukannya cakap belakang. Sebagai ibubapa, didik anak-anak supaya selesaikan masalah berdepan, bukannya lari dari masalah dengan cakap belakang.

🥀Juga elakkanlah menjadi batu api apabila anak A meluah perasaan tak puas hati ke anak B. Jangan menyebelahkan sesiapa tanpa usul periksa.

🥀Elakkanlah kutuk anak A bila duduk dengan anak B, kemudian bila dengan anak B, kutuk pula anak A. Dalam tak sedar, sikap ibubapa jenis beginilah yang membuatkan hubungan anak-anak menjadi keruh.

🥀Ibubapa bijak ialah ibubapa yang main peranan menjadi 'orang tengah' untuk menyelesaikan permasalahan & salah faham anak-anak. Bukannya dia menjadi punca anak bergaduh.

.

📌Didikan sejak awal tentang kepentingan solat berjemaah, gotong royong kemas rumah, memasak, bersihkan lepas makan, santai minum petang, tengok tv, semuanya kena turut sama jika semua orang pulang ke kampung.

🥀Tidak ada yang jadi tuan, yakni sekadar bersantai & tunggu makan berhidang & bersenduk sahaja sementara ada yang lain jadi amah tukang masak, tukang basuh pinggan, tukang segala tukang.

🥀Kena buat sama-sama. Semua sama-sama buat.

.

📌 Layan semua sama rata. Tak ada anak special. Tak ada cucu special. Tak ada nak puji yang ini, tak ada nak kutuk yang ini.

🥀Walau memang hakikatnya akan ada anak atau cucu yang lebih cantik, lebih petah, lebih bijak, lebih pandai mengaji. Semuanya sebab untuk mengelakkan mak ayahnya terasa hati.

🥀"Tengoklah mak tu.. anak Long tu dipujinya, anak kita dukung pun tak, cium pun tak hingin. Macam ni malas la nak balik rumah mak. Mak bukan alukan kita pun."

🥀Confirm ada yang terasa hati begini. Hal yang bermula dengan sekadar terasa hati, akhirnya jadi pemakan tali kasih sayang.

.

📌 Ingatkan anak-anak agar apabila nampak adik beradik buat salah, kena betulkan, kena tegur.

🥀Nampak abang hantar anak berderet minta mak jaga, dia lupa beri duit nafkah, ingatkan dia dengan cara baik.

🥀Tengok adik duduk berpantang dengan mak tapi tak hulur duit dapur beli barang basah, ingatkan dia bahawa tanggungjawab suami untuk nafkah isteri walau isteri duduk tumpang rumah mak.

🥀Adik perempuan juga jangan lupa ingatkan saudara lelaki untuk bayarkan zakat mak ayah jika keduanya telah uzur.

🥀Ibubapa dari kecil ingatkan anak-anak agar yang kena tegur perlu lapang dada apabila ditegur. Yang menegur pula sebab sayang, bukan sebab rasa diri bagus.

🥀Ingatkan mereka agar jaga adab & akhlak supaya hubungan tak retak.

.

📌Ingatkan anak-anak, kita nak masuk syurga Allah sama-sama.

🥀Ingatkan anak-anak, untuk masuk syurga & murah rezeki bukan hanya perlu buat baik kepada emak ayah, bahkan juga kepada adik beradik, yakni sentiasa menjaga silaturrahim.

🥀Dari Abu Hurairah RA katanya : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Barangsiapa yang suka agar dimurahkan rezekinya & dipanjangkan umurnya, maka hendaklah dia menghubungkan silaturrahim." (HR Bukhari & Muslim)

.

🥀Family is where the life begin & love never ends. Never give up on your family & siblings.

🥀Bila baca tulisan ini, jangan pula scan salah sesiapa melainkan untuk memperbaiki salah & silap kita sendiri.

🥀Kita tidak boleh mengubah orang lain, tetapi perubahan ini boleh dimulakan dengan diri sendiri & didikan kita kepada anak-anak terlebih dahulu, insyaAllah.

#selfreminder
👆🏻😊😊😊😊😊😊💪🏻🤺🤺🤺🤺🤺

Tuesday, December 5, 2017

l*SAHABAT SURGA KU*

*Persahabatan umpama untaian tasbih, yang ada awal tiada penghujung. Dicantum demi cinta-Nya,diratib demi Redha-Nya.*

*Setiap sahabat mempunyai keistimewaan yang tersendiri.*
*Ada kelebihan dan kekurangan yang perlu kita saling lengkapi.*

*Ada sahabat yang kasar,tetapi lembut hatinya,*

*Ada sahabat yang nakal,tetapi suka mengambil berat,*

*ada sahabat yang garang,tetapi sebenarnya adalah penyayang.*

*Kusendiri akui susahnya ingin menjaga sebuah persahabatan,*

*menjaga ukhuwah hanya kerana Allah, membuang sifat-sifat tercela saat berukhuwah*

*kerana syaitan sentiasa mencucuk jarum.*

*Kuteringat satu kata-kata;* 

*"Nikmat yang paling berharga selepas nikmat Iman dan Islam, adalah memiliki SAHABAT yang soleh.*

*Jika kamu mendapati kewujudan kasih sayang antara kamu dengannya, maka peganglah ia bersungguh-sungguh.."*

*Saidina Umar Al-Khattab*

*Kuingin kalian tahu diri ini menyayangi kalian kerana Allah.*

*Walau sukar mengungkap kata sayang itu bukan keegoan tetapi tulisan tangan dan perbuatan menjelaskan.*

*Andai aku mendekatkanmu dengan Allah, teruslah bersamaku.*

*Andai aku menjauhkanmu daripada Allah, nasihatilah aku untuk kembali kepadaNya.*

*Buang segala sifat tercela di hati.*
*Ikhlaskan persahabatan hanya kerana Allah.*
*Di Syurga pasti*
*bertemu kembali*

Moga bermanfaat .. Aamiin 33
*_InsyaAllah_*

Monday, December 4, 2017

Peringatan utk otai2

Assalammualaikum..😍

*Kpd sume sedare mare, sahabat² yg sudah mencapai umur 40an', 50an, 60+ serta ingtn utk diriku jua..😎*

Ini ade beberape 
nasihat yg baik.. yg boleh dipraktikkan.

Hari ini saya ingin berkongsi dan lakukannye demi kehidupan yg lebih bahgia. 😉

*nasihat pertama#*

Cubalah berurut urat saraf 7 kali setahun utk lancarkn perjlnan darah, walaupun ketika itu kite tidak mengalami kesakitan saraf.

*nasihat kedua#*

Banyakkan minum air kosong krn kebanyakan penyakit berpunce dari kurang air di dlm badan.

*nasihat ketiga#*

Cuba bersenam walaupun hanye berjalan kaki menaiki tangga.

*nasihat keempat#*

Kurangkan kuantiti makanan krn makin banyak kite mengambil makanan maka kite akan makin cepat sakit.

*nasihat kelima#*

Jauhi kemarahan atau kegusaran, belajarlah melupekan perkara yg remeh temeh.

*nasihat keenam#*

Biarkan harta pula berbakti kpd kesenangan kite, sudah lama kite cari harta kini tibe masenya harta bersusah utk kite.

*nasihat ketujuh#*

Jgn memarahi atau berdendam dgn sesiape, tempuhilah hidup ini dengan seadanye dan gembira.

*nasihat kelapan#*

Banyakkan gurau senda dgn keluarga dan kenalan, kurangkan tekanan dan nikmatilah hidup dgn pergaulan.

*nasihat kesembilan#*

Banyakkan mase utk duduk dgn Allah kerana kite mula menuju kepada-Nya.

*nasihat kesepuluh#*

Bersedekah, berzakat  dan berinfaqlah sebahagian harta kita ke jln fiisabilillah smoga saham² ini membantu kite di akhirat kelak.
In syaa Allah..

*nasihat kesebelas#*

Makanlah makanan sunnah. Dgn usia dlm lingkungan  ini macam² penyakit mengejut boleh datang. Ingatlah org yg tersayang..
Duit boleh dicari tapi tnpe kesihatan yg baik, duit yg banyak pon tiade makne jua..

*Renung²kan dan slamat beramal serta smoga beroleh manafaat*

( Maniskanlah Senyumanmu😊..selalu.