Monday, May 21, 2018

13 mei 1969

Peristiwa 13 Mei 1969.
Untuk ingatan kita semua

Inilah igaun rakyat Malaysia semenjak merdeka 1957..Negara kita yang merdeka tanpa pertumpahan darah amatlah disyukuri oleh rakyat Persekutuan Tanah Melayu ketika itu.

Tunku Abdul Rahman, Sambanthan dan Tan Cheng Lock telah meyelesaikan rundingan 3 kaum terbesar di Malaya ketika itu dgn jayanya.

Dekad berlalu, Malaysia pun terbentuk..Wpun ada tentangan dr Sukarno namun Malaysia dibentuk dgn jayanya..Malaysia terus aman..

Namun retak menanti belah...13 Mei adalah satu peristiwa yang tak dapat dilupakan oleh HJ RAHMAN seorang anak jati Kg Baru..beliau masih ingat lagi bagaimana 13 Mei memberikan kesan mendalam pada dirinya..sejarah yang tsk dapat dilupakannya sehingga ke hari ini..nampak jelas parut pada kening beliau yang dah dimamah usia

Lebih kurang pukul 9 Pagi 13 Mei 1969 Hj Rahman pergi ke Masjid seorang diri dengan memakai baju Melayu putih dan bersongkok.

beliau memang anak muda yang berani..membujur lalu melintang patah...sampai di sana tanpa berlengah2 lagi beliau terus masuk ke dalam Masjid...mungkin untuk solat Dhuha...waktu itu di Pasar Chow Kit sudah mula agak riuh..Batu Road org berarak beramai2...

Namun Hj Rahman tak ambil kisah...ada perkara lebih penting kepadanya pada hari itu..

Malang tidak berbau..sebaik sahaja Hj Deraman keluar dari Masjid tiba-tiba 3 org telah menghayun kayu ke mukanya sehingga berdarah keningnya..seorang lagi bertempik seperti hilang akal...seorang lagi menampar Hj Deraman sambil berkata.."Abang ni tak serik2 lagi ke..kami ni bertiga tak cukup lagi sebagai isteri abang..diam2 abang kawin sorang lagikan..ingat kami tak tau ke abang nak nikah dengan janda sebelah rumah kita"

Begitulah kisahnya 13 Mei 1969 yang terjadi kepada Hj Rahman ..sampai sekarang parut akibat dipukul oleh isteri ketiganya masih ada...Sekian

No comments:

Post a Comment