Monday, February 12, 2018

Pak aji nak bebini baru

Nama saya Hj Othman ( Panggilan org taman ni ) umur 58 thn. Sejak pencen 3 thn yg lalu, saya banyak menghabiskan masa dgn  Masjid sahaja., Solat 5 waktu dan menghadiri Majlis2 ilmu.

Itulah rutin harian saya sejak pencen, mencari bekalan Akhirat serta cuba cover mana dosa2 yg terdahulu.

5 org anak2 saya semua sudah berkahwin dan saya mempunyai 15 cucu. Hidup rasa cukup lengkap dgn tiada apa lagi tanggungjawab lain dan masa dapat diisi dgn aktiviti sendirian serta amal ibadat. Isteri juga sudah rehat sepenuhnya.

Di kejiranan saya , 2 rumah sebelah rumah saya tinggal seorg wanita yg telah kematian suami akibat kemalangan. Biarlah saya  panggil dia sebagai Ani, yg berumur 39 thn. Tiap pagi beliau keluar bekerja dan menghantar anak2 ke sekolah. Petangnya pula kedua2 anak perempuan beliau umur 11 dan 12 thn itu mengaji dgn isteri saya.

Selalunya isteri saya akan menyediakan makanan sehingga kedua kanak2 itu kenyang sementara menunggu ibu mereka balik bekerja. Biasanya Ani sampai rumah selepas maghrib. Trafik jem barangkali.

Saya sendiri juga jarang berbual dgn Ani, sehinggalah pada satu pagi Sabtu ( tarikh tak ingat ) selepas Kuliah di Masjid yg mana Ani juga hadir.

Tanpa saya duga Ani telah menyatakan hasrat utk berkahwin dgn saya.

"Saya tahu abg Othman terkejut, tetapi Ani sudah fikir masak2, anak2 Ani pun kenal dan baik dgn Abg Othman serta isteri abg. Ani ikhlas!" Kata Ani sambil memakai seliparnya utk pulang kerumah.

"Isteri abg pasti pengsan dengar perkara ni." Jawab saya.

"Kita kawin senyap2 je dulu bang..." sambung Ani meyakinkan.

Sejak pagi itu saya jadi tidak keruan. Apa patut saya buat? Ani memang janda menawan, ada kerjaya, kereta dan rumah sendiri.

Tuah ayam nampak di taji, tuah org siapa yg tahu... Dilemma.

Bantulah saya...

Inilah contoh soalan peperiksaan SPM subjek Bahasa Malaysia 2 utk 2018.

Bincangkan kesan jangka pendek dan kesan jangka panjang sekiranya Hj Othman l berkahwin senyap2 dgn Ani. Apakah isteri Hj Othman akan betul2 pengsan?

(Markah 50%)

No comments:

Post a Comment